Foto: Daniel Strandroth

Mia Jonson, Lilla Labäck

Hur ska man tänka som bonde när man jobbar mot krogar?
– I och med att jag bara har restaurangkunder måste jag uppskatta vad jag tror att gruppen vill köpa. Men jag måste också förmedla vad som är görbart för att överleva. Visar det sig att 75 procent bara vill ha fem produkter under en viss tid av året kan jag inte existera som restaurangleverantör, då måste jag fokusera på en annan marknad. Om de vill att jag ska fokusera på riktigt bra grejer så måste jag odla rödbetor och potatis likväl som det mest exklusiva.

Vilken är hemligheten bakom ett gott samarbete?
– Mina kunder är guld värda, de lyssnar och frågar vad jag behöver sälja i dag. De får inte vara borta för länge, men de får beställa vad de vill varje vecka. Samtidigt vet de sällan vad de vill ha förrän de ser vad jag tar fram. Därför måste jag hela tiden ligga i framkant och hitta nya produkter som de inte visste att de ville ha. Jag måste provodla och vara kreativ – och det är ju det som gör jobbet så roligt, år efter år.

You are using an old web browser. The site won't work as expected in your browser. Please upgrade your browser to increase your experience and safety.